Ordet är fritt i HN 24okt-09

Stödboendet är inte planerat som institution.

Jag tycker att Gerd Johanssons kommentar i detta ämnet hade en mycket sympatisk inledning . Hon nämner där att det Tvååkersborna har emot boendet är storleken på boendet. Inte minst för de boendes egna trivsel.
Då kan man ju dra den slutsatsen att tvååkersborna i övrigt tycker det är ok. Jag hoppas att det är så.

För det första vill jag säga att det är ju inte planerat för en institution utan egna lägenheter . Vitsen med att det är av den planerade storleken är förmodar jag behovet men också den ekonomiska verklighet som vi lever i . Den kompetenta personalen kommer då att kunna användas på ett effektivt sätt för att stötta dom personerna som bor i lägenheterna.

Det är inte konstigare än att t ex omsorgsboende som t ex på Skansgatan eller på Breared eller nere vid Apelviken just ligger samlade för att det ska bli mer ekonomiskt att kunna serva människorna där mer effektivt med en samlad personalstyrka.

Visst kan vi tycka att det vore idylliskt med ett boende här och ett där men tyvärr blir det naturligtvis dyrare.

Sedan är det ju inte ovanligt att vi i Varberg bor nära varandra det gör vi både på Sörse, Håsten eller Brunnsberg tex. Och det går i regel mycket bra.

Min förhoppning är att boendet snart kommer att kunna byggas .Och jag har den positiva förväntan att jag tror att det kommer att bli över förväntan bra även för positiva Tvååker.

Kerstin Hurtig (KD)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0