Sociala medier blir navet i Lilith Svenssons personvalskampanj

Den 4 januari lanserade Lilith Svensson sin kampanjfilm på YouTube. Detta var startskottet på hennes personvalskampanj där hon kommer att använda de sociala medierna till sin hjälp. Idag finns hon på Facebook, YouTube, Twitter och har en egen blogg sedan fyra år för att kommunicera med sina väljare. Personvalsarbetet hoppas hon ska ta henne till Riksdagen efter valet 2010

 

-      Allt bygger på dialog med väljarna. Det är så viktigt att ge väljarna chansen att diskutera politik utifrån de frågor som intresserar dem som individer. I och med lanseringen av kampanjfilmen så går startskottet för min personvalskampanj. Jag hoppas att mitt sätt att samtala med väljaren på nätet som komplement till traditionella torgmöten ska tydligare visa vem jag är, vad Kristdemokraterna står för och vad jag vill åstadkomma som politiker, säger utmanaren Lilith Svensson

Lilith Svensson är en av förnyarna inom Kristdemokraterna och en stark anhängare av nätrotsrörelsen FFFF: Frihet, Familj, Flit Företagsamhet. FFFF startade på Facebook under 2009 och vänder sig till dem ”som vill arbeta för ett förändrat kristdemokratiskt parti, med en genomtänkt borglig samhällssyn, som inte strävar efter att trängas i den socialliberala mittenfåran”. Lilith Svensson har även skrivit ett avsnitt om hur hon vill att Kristdemokraterna ska vara i inspirationsboken som FFFF har släppt http://www.ffff.nu/

-               Jag anser att Kristdemokraterna ska vara ett borgligt parti med hjärta, det går att förena viktiga värden så som det okränkbara människovärdet med en tydlig borgerlig politik för de etablerade borgerliga väljarna.

-               Jag anser att Kristdemokraterna mycket tydligare ska visa att vi är ett parti för dem som gillar personligt ansvarstagande, frihet, värnandet om familjen, traditioner och låga skatter, säger Lilith Svensson.

-                Jag anser att Kristdemokraterna ska arbeta för ett samhälle där vi alla tar ansvar för oss själva, våra medmänniskor och för vår omvärld. Ett samhälle där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter. Det är också hög tid att vi tar ett helt nytt omtag om skattepolitiken, idag är reglerna alltför krångliga både för privatpersoner och för företagare. Vi behöver en skattepolitik som främjar flit, företagsamhet och valfrihet, fortsätter hon.

I personvalskampanjen kommer de sociala medierna vara ett centralt hjälpmedel för att visa vilka frågor som Lilith Svensson vill driva.

-       Sociala medier innebär en helt ny möjlighet att bedriva personvalskampanjer. De erbjuder en unik möjlighet att nå väljare utan de kostnader som annars kan innebära ett hinder för kandidater att bedriva personvalskampanj, säger Lilith Svensson som redan från början av sin politiska bana varit aktiv på Internet. 2005, exakt ett år innan valet 2006 började hon blogga och det har gett henne en fantastisk möjlighet att interagera med väljare och andra nyfikna på KDs politik.

-       Idag är jag mycket aktiv på Twitter, Facebook, YouTube och som bloggare. Under personvalsrörelsen kommer jag att intensifiera min närvaro på nätet. Idag finns det en efterfrågan efter mer transpararens och väljarna behöver en möjlighet att ställa sina politiker till svars. Jag tycker att det är bra.

-       Skulle jag bli invald i Riksdagen skulle jag givetvis fortsätta att ha en hög närvaro hos de sociala medierna för att kommunicera den politik jag är med och formar. Jag anser att det är oerhört viktigt att finnas nära medborgarna och väljarna. Jag tror att det annars finns en hög risk att komma alltför långt från verkligheten. Och det handlar inte om att bara finnas där, man måste föra en dialog. Politiska megafoner finns det alltför många av. Jag lär mig av varje fråga jag får, avslutar Lilith Svensson

Kort historik och fakta om Lilith Svensson

  • Är 32 år, gift, har en dotter på 8 år. Är utbildad civilekonom och arbetar på Skatteverkets upplysning, svarar på skattefrågor från privatpersoner och företag.
  • Gick med i Kristdemokraterna strax efter valet 2002. Blev varken värvad eller har släkt som är medlemmar, vilket är ganska ovanligt. Partiet fick snabbt förtroende för henne och under mandatperioden fick hon överta en plats i Byggnadsnämnden samt en plats i Lokala säkerhetsnämnden.
  • Det första valet, valet 2006 hamnade hon högt upp på listorna, på 2:a plats både på riksdagslistan och i kommunvalet, Kristdemokraterna i Halland fick ett mandat till Riksdagen, Lars Gustafsson fick sitta kvar. I kommunvalet i Varberg fick hon 7.39 % av rösterna i första valkretsen och 6.6 % i den andra, detta är höga siffror med tanke på att det var första valet och hon var helt okänd vid valets början.
  • Idag sitter Lilith Svensson i kommunfullmäktige samt har en del interna uppdrag t.ex. i den lokala partistyrelsen i Varberg och i distriktsstyrelsen samt i distriktsstyrelsens verkställande utskott.
  • Under 2009 fanns hon på Kristdemokraternas nationella EU lista.
  • På Kristdemokraternas höststämma 2009 togs beslut om Riksdagslistan inför valet 2010 där hamnade hon på andra plats efter sittande riksdagsman Lars Gustafsson.

Kommer att satsa stort på personvalskampanj och hoppas denna gång kunna bli inkryssad.

Lilith Svenssons sociala medienärvaro:

Blogg: http://politikerlilith.wordpress.com

YouTube-kanal: http://www.youtube.com/politikerlilith

Facebook: http://www.facebook.com/politikerlilith

Twitter: http://twitter.com/politikerlilith


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0